یکشنبه 30 خرداد 1395  11:28 ب.ظ



مشاوران تهران

تحقیق در عملیات: هدف و تاریخچه آن ( inform )
کلمه تحقیق در عملیات از لحاظ لغوی در بسیار زیاد ی از واژه ‌ نامـه ‌ها به تجزیه و نقد ریاضی و علمی یک فرایند یا عملیات به منظور تصمیم‌گیری تعبیر گردیده است. به گمان برخی این مبحث توسط چارلز باپیگ (1871-1791) ابداع گردید زیرا که پژوهش‌های وی در خصوص تعرفه حمل و نقل و مرتب‌سازی بسته‌های پستی در سال 1840 و همچنین تحلیل رفتار تجهیزات حمل نقل ریلی در ابعاد وسیع بوده است.
شاخه گسترش یافته یا همان تحقیق در عملیات که در کتاب‌های کنونی می‌توان جستجو نمود در طی جنگ جهان ی دوم ظاهر گردید. عمده افرادی که در طی این دوره این شیوه را گسترش دادند پاتریک بلاکت، سیسیل گردون، وادینگتون، اون وانسبرگ، جونز فرانک یاتس از کشور انگلیس جورج دانتریگ از کشور آمریکا بودند. تلاش این عده در جهت تصمیم‌گیری خوب در زمینه‌های مثل پشتیبانی و زمانبندی آموزش ی بود. بعد از جنگ این شیوه در زمینه‌های مشابه بویؤه در صنعت بکار گرفته شد.

تحقیق در عملیات ( OR ) چیست؟ ( informs )

به طور خلاصه، تحقیق در عملیات ( OR ) دانشی است به منظور بکار بستن روش‌های تحلیلی گسترش یافته جهت کمک به تصمیم‌گیری بهتر. تحقیق در عملیات با استفاده از روش‌هایی نظیر ، مد سازی ریاضی به منظور تحلیل شرایط پیچیده، به مدیران اجرایی توانایی اتخاذ تصمیم‌های مناسب‌تر ایجاد سیسـتم کارا و ثمر بخش در موارد زیر را می‌دهد:
مجموعه داده‌های پیچیده.
در نظر گرفتن همه محدودیت‌ها و شرایط موجود.
پیش‌بینی دقیق نتایج بررسی ریسک.
بکارگیری پیشرفته ‌ترین روش‌ها و وسائل های تصمیم‌گیری.

OR یک رویکرد منحصر بفرد جهت اتخاذ تصمیم
شاید شما ده‌ها مقاله و مطالب ارتباط با راه‌حل‌هایی که مدعی می باشند که تصمیم‌گیری را جهت شما آسان‌تر می‌سازد دیده‌اید. OR یک رویکرد منحصر بفرد است که روش‌های گسترش یافته در عین حال پیچیده را به کمک اشویِژگزینشه روش دیده می‌تواند پیاده‌سازی نماید. توانایی OR به مخصوص در استفاده از وسائل های گسترش یافته و روش‌هایی است که می‌تواند توانایی ارزیابی و تحلیلی که نرم‌افزارهای رایج از عبارت صفحه وسیع ‎ها از آن عاجزند را قوت ببخشد. به جمله دیگر یک کارشناس تحقیق در عملیات توانایی تعریف چالش‌های عمده که شما در زمینه‌های کاری با آن روبرو هستید را داشته و روش‌هایی برای شفاف سازی بکار بستن داده‌های مورد نیازتان را فراهم می‌سازد. به منظور رسیدن به این نتایج، متخصصین OR طرح‌های خود را در راستای آخرین تکنولوژی تحلیل بررسی به منظور پیدا نمودن ارتباطات ارزشمند و چشـم ‌اندازهای مناسب و اتخاذ پیش‌بینی‌های اثر گذار دلهره و ترس یم می‌کنند، یعنی:
شبیه سازی که به شما توانایی آزمون رویکرده ا و ایده‌هایتان را به منظور بازبینی هرچه بیشتر فراهم می‌سازد.
بهینه سازی کاستن گزینه‌های تصمیم‌گیری به تعدادی محدود اما بهینه در شرایطی که گزینه‌های شدنی نامحدود و مقایسه آنها هم کاری دشوار است.
آمار ابه احتمال زیاد لات
سایر موارد ی نظیر پایش ریسک و ارزیابی داده‌ها

OR در حال حاضر پیرامون شما است
OR سازمان‌ها و متخصصین اطراف ما را مترقی کرده است. یعنی از زمانبندی خوب کارکنان هواپیمایی گرفته تا طراحی خوبتر خطوط انتظار در پارک‌های تفریحی و از برنامـه ‌ریزی تولید گرفته تا بهینه‌سازی صدها مرکز توزیع محلی غیره. به جمله دیگر با اطمینان می‌توان گفت که از بکار بستن OR منافع بسیاری حاصل می‌شود.

OR چه کاری می تواند برای ما انجام دهد

OR به صورت پیوسته می‌تواند ارزش‌های مهم را از استراتژیک گرفته تا تاکتیکی از ابتدا تا به انتهای سازمان منتقل سازد. یعنی سازمان‌های تجاری جهان ی، گذاشته ای نظامی، مراکز بهبود ی و مراکز دولتی همگی خواص عمده‌ای را از OR دریافت می‌نمایند.
به عنوان مثال موارد ی شبیه :
چشـم ‌اندازهای تجاری: دخالت دادن چشم ‌اندازهای تجاری کمی در موارد پیچیده.
عملکرد تجاری: اصلاح عملکرد تجاری با بهره جستن از هوش مد محور، در رابطه با مجموعه‌ای از داده‌ها به منظور تصمیم‌گیری بهتر.
کاهش هزینه : جستجوی فرصت‌های جدید به منظور کاهش نرخ یا سرمایه‌گذاری.
تصمیم‌گیری: بررسی محتمل‌ترن نتایج از گزینه‌های تصمیم‌گیری و روشن نمودن گزینه‌های بهتر.
پیش‌بینی: فراهم سازی یک بستر مناسب برای پیش‌بینی و برنامـه ‌ریزی دقیق تر.
زمانبندی بازبینی یافته: زمانبندی کاراتر تجهیزات کارمندان.
پروگرام ‌ریزی: بکار گرفتن روش‌های کمی به منظور پشتیبانی از عملیات‌ها همچنین پروگرام ‌ریزی تاکتیکی و استراتژیک.
قیمت گذاری: قیمت گذاری پویای کالاها و خدمات.
بهره‌وری: یاری به سازمان‌ها برای جستجوی راه‌های بهره‌ورتر نمودن قوت آدم ی و فرایندها.
خواص : بیشتر شدن عایدی یا بازگشت بر سرمایه، بیشتر شدن سهام بازار.
کیفیت: بازبینی کیفیت همراه با کمی نمودن موازنه کیفی.
اصلاح : بهره جستن از کنترل بهتر و سود حاشیه‌ای بهتر.
منابع: بهره جستن بیشتر از تجهیزات، تسهیلات، پول اشخاص.
ریسک: پایش کمی ریسک شفاف‌سازی عوامل بحرانی در مدیریت کاهش ریسک.
نرخ بارگذاری: افزایش سرعت بارگذاری كم شدن تأخیر.

OR پاسخگوی چالش‌هایی که امروز با آن روبرو هستید
سازمان‌ها جهان یی که ما در آن مشغول به کار هستیم روز به روز در حال پیچیده‌تر شدن است. انبوهی از گزینش ‌ها و محدودیت‌های زمانی حاشیه‌ای تصمیم‌گیری در رابطه با موارد پیرامون را دشوارتر تولید و ساخته است. در این راستا نرم‌افزارهای فرد دی که هـر روز در حال پردازش و تولید هستند اندازه انبوهی از داده‌ها را بکار می‌گیرند و می‌توانند افق‌های تازه‌هایی را در اتخاذ تصمیم‌های مناسب‌تر ترس یم نمایندو با این توضیح موضوع OR می‌تواند در زمینه‌های چالش برانگیز که تعداد بسیاری متغیر و سیـستم که ریسک‌های متعددی را به همراه دارد بصورت مناسبی بکار گرفته شود. به طور خلاصه، OR می‌تواند به یاری بسیاری از مدیران اجرایی که با چالش‌های عمده‌ای روبرو هستند بیاید یعنی:
· سرمایه‌گذاری در کدام بخش‌ها تا سود دریافتی ارتقا یابد.
· بهره‌گیری بیشتر از ERP و CRM دیگر سیـستم ‌ها‌ی نرم‌افزاری.
· مدیریت با با کیفیت ترین نحوه در مرکز تلفن.
· مکان‌یابی یک انبار با در نظر گرفتن حاصلضرب تعرفه مسافت.
· پیش‌بینی فروش نوع نو ی از محصولات که پیش از این به بازار نیامده است.
· حل موارد زمانبندی پیچیده.
· پروگرام ریزی برای حمله بالقوه تروریستی.
· تصمیم‌گیری در رابطه با اینکه چه زمان و به چه میزان تخفیف دهیم.
· بدست آوردن سیکل‌های تولید بیشتر از تجهیزات ساخت.
· سرمایه گذاری بهینه بهینه در شرایطی که امنیت مالی و یا موجودی دارویی بهداشتی مد نظر است.
· تصمیم گیری مبنی بر این‌که به چه میزان بودجه صرف فروش متعارف و یا اینترنتی شود.
· کاشت محصولات در شرایطی که هوا و میزان تقاضا نامعین است.
· سرعت بخشیدن به زمان پاسخگویی، در رابطه با پلیس 110 آتش‌نشانی.

با شرح ات فوق بهره جستن از OR برای بقا در شرایط حاضر ضرورت است یه جمله دیگر جهت تعالی و بیشتر شدن سازمان‌ها و کارخانجات می‌بایست آنرا در مقیاس وسیع بکار بست در غیر این‌صورت افق مناسبی پیش رو نخواهیم داشت.


  • آخرین ویرایش:-
نظرات()   
   
شنبه 15 خرداد 1395  05:06 ب.ظ



اف ال استودیو

این ساز از دو بخش کلی استوانه ای شکل تشکیل شده : قسمت اول (بالا و وقت نواختن: جلو) به قطر تقریبی 25 تا 30 سانتیمتر و به طول 45 سانتیمتر که سطح بالائی آن پوست کشیده شده در پائین به قسمت دوم متصل شده است این قسمت عبارآزمایش از استوانه باریک تری که درانتها (پائین) کمی گشاده ترشده به دهانه ای بازمنتهی گشته است. جنس تمبک معمولی از چوب است. تمبک به منظور نواختن، بطور افقی روی ران نوازنده نشسته قرارمی گیرد او دست چپ خود را در بالا دست راست را در کنار راست تمبک قرار می دهد با انگشتان، نرمه و تمام دست بر سری های مختلف (مرکز، میان، کنار) پوست می کوبد. صوت تمبک بدون ارتفاع معین است.

از آنجا که وسیله کوبیدن روی سازانگشتان آدم است این وسیله قادر است بر روی تمبک ریزه کاری شیرینکاری های زیاد اعمال نماید می توان از آن به عنوان «تکنواز» استفاده های شایان و دیدنی کرد. نقش همنوازی در این سازنه تنها همراهی ساز یا آواز تأمین و نگهداری «ضرب» موسیقی است؛ بلکه طی 25 سال اخیر به ابتکار حسین تهرانی همکاری دیگران ارکستری مرکب از«گروه تمبک نوازان» تشکیل شده قطعه هائی اجرا کرده اند.
تُمبَک، (تنبک، دمبک، دنبک یا ضَرب) یکی از سازهای کوبه‌ای پوستی است از نظر سازشناسی جزء طبل‌های جام‌شکل محسوب می‌شود که از این خانواده می‌توان به سازهای مشابه مانند داربوکا در کشورهای عربی و ترکیه همین طور زیربغلی در افغانستان اشاره کرد. ساختمان بدنه تنبک را در قدیم از جنس چوب، سفال و گاهی فلز می‌ساختند، لیکن امروزه از جنس چوب می‌سازند. تنبک از پارت ‌های پایین تشکیل شده است:

قدمت تنبک با نام‌های پهلوی دمبلک و تنبور به پیش از ادرود می‌‌رسد و طبق نظر دکتر معین دمبک صورت دگرگون‌شدهٔ همین نام است. تمبک در چند دهه اخیر پیشرفت چشم گیری کرده به عنوان سازی تکنواز و مستقل بیان شده است. این پیشرفت مرهون تلاش استادان این ساز است که در این بین نقش استاد حسین تهرانی به قدری ارزش می‌‌یابد که از او می‌توان با عنوان پدر تنبک‌نوازی نوین ایران یاد کرد. در جهان ی ساختن این ساز، مرحوم ناصر فرهنگ‌فر، مرحوم امیر ناصر افتتاح، استاد محمد اسماعیلی، پژمان حدادی و بهمن رجبی نیز نقش مهمی داشته‌اند. در مورد ٔ وجه تسمیه این ساز، هنوز یک رای نهایی حاصل نشده‌است. گروهی معتقد هستند که نام این ساز در اصل تنبک بوده تبدیل آن به تمبک به قلب حرف «ن» ساکن به «م»، قبل از حرف «ب» است؛ مثل اتفاقی که در تلفظ واژه ٔ «شنبه» می‌افتد. اما گروهی دیگر معتقد هستند که صورت «تنبک» منشاء منطقی نداشته و به همین دلیل به غلط در بین مردم رواج یافته است. ولی در نوازندگی این ساز از تکنیک‌هایی به نام های «تُم»، «بک»، «پلنگ» «ریز» مصرف می‌شود. پس چندان بعید نیست اگر نامگذاری «تمبک» بر طبـق همین اسامی صورت گرفته باشد. از نظر زبان‌شناسان عبارت Tambourine که در زبان‌های اروپایی برای تمبک به کار می‌رود از عبارت ٔ تنبور پهلوی وام گرفته شده‌است. ساز تنبک را به نام ‌«ضرب» نیز می‌شناسند، دلیل اطلاق این نام « ظاهراً به‌مناسبت آن است که اصول ضرب آهنگ را با آن نگاه می‌داشتند ؛ زیرا در لغت نوشته‌اند: نوعی تنبک بزرگی که مطربان جهت نگاه‌داشتن اصول به‌کار دارند ... »

اما علت نامگذاری کلمه‌ی « تنبک » برای این ساز را « می بایست در اصوات شنیده‌شده از آن جستجو کرد، بدین مفهوم که زمان ی با نرمه‌ی انگشتان دست چپ یا راست، به حالت نیمه‌مشت به وسط پوست یا همان ناحیه‌ی مرکزی آن ضربه وارد می‌کنیم ؛ اکثرا ً صدایی شبیه به « تن » شنیده می‌شود. وقتی که با نرمه‌ی انگشتان دست چپ یا راست، به کناره‌ی پوست، ضربه وارد کنیم ً صدایی شبیه به « بک » به گوش می‌رسد ؛ لذا آن‌را « تنبک » می‌گویند... در اینجا باید بلافاصله اضافه کنیم که هیچ حکم کلی قاطعی در مورد شنیدن صدا به صورت‌های الزامی « تن » و « بک » صادر نمی‌کنیم ؛ جهت چه که شاید صداهای دیگری غیر از [این] دو لفظ گفته شده به گوش برسد... » به‌طوری که بعد از چیره‌دستی مهارت کامل نوازنده‌ی تنبک، می‌توان انواع صداها را از این ساز، طنین‌افکن کرده و ریتم‌های متنوع استخراج نمود ؛ این مسأله با تسلط، تکامل حرکت انگشتان و بالاتر از آن، اندیشه نوازنده‌ی تنبک، ارتباطی مستقیم دارد.تنبک، جزو سازهای ضربه‌ای کوبه‌ای می‌باشد. سازهای ضربه‌ای کوبه‌ای « سازهایی هستند که از طریق وارد کردن ضربه‌های دو دست یا کوبیدن روی آنها مورد مصرف قرار می‌گیرند. » این سازها بر دو دسته هستند : ۱. سازهای ضربه‌ای پوستی (مانند تنبک) ۲. سازهای ضربه‌ای غیرپوستی (مانند مثلث)ساز تنبک از پنج پارت تشکیل می‌شود:۱. پوست | ۲. دهانه‌ی بزرگتر | ۳. تنه | ۴. نفیر یا گلویی | ۵. کالیبر یا دهانه‌ی کوچک از آنجا که وزن (ریتم) در آهنگ ایران، ارزش شایانی می‌باشد، « تنبک » نیز ـ که پایه‌ی وزن (ریتم) است ـ به همان اندازه دارای ارزش خواهد بود. مرحوم خالقی در کتاب خویش (سرگذشت موزیک ایران، جلد ۱، ص. ۴۰۳) می‌نویسد: « باری، مقصود، ارزش مقام تنبک و ارزشی است که وزن در موسیقی دارد. در عالم موسیقی ارزش بسیار زیاد برای وزن در نظر می‌گیرند ؛ حتی مورخین به این نتیجه رسیده‌اند که وزن، اولین موزیک بشر است... [تنبک] قرن‌ها جای اصوات فرعی را حفظ کرده به نغمات ما جان بخشیده است. » از عبارت نوازندگانی که به ساز تنبک وسعت بخشیدن به آن، با نبعضی احترام‌آمیز تأکیدی بر شخصیت والا و هنری بخشیدن به این ساز، نگریسته‌اند: زنده‌یاد استاد حسین تهرانی، هنرمند محترم بهمن رجبی، شادروان ناصر فرهنگ‌فر دیگران می‌باشند.
تمبک زورخانه

شکل ظاهری آن با تمبک معمولی کمی اختلاف دارد. قسمت بالائی آن به شکل جام پارت دنباله (درپائین) مخروطی تر از تمبک معمولی است. همچنین این تمبک زورخانه را از گل پخته می سازند. صوت آن نیز بم تر قوی تر از تمبک معمولی است. بلندی ساز 45 قطر دهانه پوستی 48 سانتیمتر است.

پوست
دهانه بزرگ
تنه
گلویی(نفیر)
دهانه کوچک(کالیبر)


  • آخرین ویرایش:-
نظرات()   
   
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic